Založení
Dnešní akciová společnost Volkswagen AG (Volkswagen = německy lidový vůz) byla založena v roce 1937. Myšlenku „lidového vozu“ nižší střední třídy prosazoval především Adolf Hitler, který 8. března 1934 při zahájení 24. mezinárodní automobilové výstavy (Internationale Automobil-Ausstellung, IAA) ve Frankfurtu nad Mohanem oznámil, že cílem je vyrábět vozy pro široké vrstvy obyvatelstva.[3] Mělo jít o automobil, který by při jízdě na německých dálnicích dosahoval cestovní rychlosti 100 km/h, uvezl dva dospělé a tři děti, popř. čtyři dospělé, byl úsporný ve spotřebě paliva a stál do 1000 RM.
Konstrukcí takového vozu Hitler pověřil rodáka z Vratislavic nad Nisou (dnešní městská část Liberce) Ferdinanda Porscheho, a to také díky tomu, že se už takovou koncepcí několik let zabýval. Objednávku navrhnout vůz obdržel Ferdinand Porsche již v roce 1934, ale nejasný způsob financování celý projekt pozdržel až do roku 1937, kdy byla založena Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens GmbH (Společnost pro přípravu německého lidového vozu). Ta byla v roce 1938 přejmenována na Volkswagenwerk GmbH a zhotovila 600 předsériových vozů pro výstavy. Podle britského historika Richarda J. Evanse, Hitler, jenž se velmi zajímal o auta (avšak nikdy žádné neřídil), osobně navrhl charakteristický zaoblený tvar budoucího vozu, inspirovaný designem československých vozů Tatra konstruktéra Hanse Ledwinky. Výraznou inspiraci vozy Tatra Volkswagen uznal v roce 1961, kdy souhlasil s jednorázovým vyplacením odškodného ČSSR.[4]